Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor ons lichaam

Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen voor ons lichaam

Wist je dat best veel voedingsmiddelen eiwit bevatten. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. De Aminozuen zijn de bouwstenen van het eiwit en belangrijk voor onze lichaamscellen en spiercellen. Sommige aminozuren kan ons lichaam zelf maken, en sommige moeten wij uit onze voeding halen.

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten, deze komen vooral voor in: vlees, vis, melk, kaas en eieren.  En de plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.  Je ziet dus dat je voor je eiwitten geen dierlijke producten nodig hebt! als vegetariër of vegan (of carnivoor).

Extra eiwit

De meeste mensen weten dat als je sport (kracht of duurloop) kan je lichaam wel wat extra eiwit gebruiken. Maar wist je dat sommige artsen voor een operatie ook extra eiwit aanraden. Vooral voor mensen die in een wat mindere conditie zijn, weinig trek in eten hebben.

Eiwitpoeder

Sinds een paar weken gebruik ik soms de eiwit poeder van Pea Protein van Nutristrength komt uit Engeland en is exclusief verkrijgbaar bij Eiwit.nl. Nutristrength is speciaal voor mensen met een lactose-intolerantie of een veganistische lifestyle. De eiwitshake is gemaakt van erwten en is een uitstekend alternatief voor mensen die op zoek zijn naar een eiwit product met dezelfde kwaliteiten als een Whey product. Pea Protein is namelijk hoog in eiwitten en laag in koolhydraten en vetten. Ideaal voor spieropbouw, herstel of om af te vallen.

Zelf eet ik graag na het sporten (zwemmen of hardlopen) graag kwark (go on), met fruit, zaden en daar doe ik soms een eetlepel eiwitpoeder door. Het eiwitpoeder is ook erg lekker in een overnight oats.  Je kan het poeder ook door een smoothie doen.  Maar wist je dat je ook heerlijke gerechten kan bakken met het eiwitpoeder?

Zo heb ik vorige week 2 grote eetlepels door de appeltaart gedaan. Door de roasted cocoa krijgt het een heerlijke zoete chocolade smaak. Echt een heerlijke combinatie.

Hier kan je nog meer recept ideeën vinden, ze zijn niet allemaal vegan.

 

Overnigt oat met havermout en cacao:

Porties: voor 1 persoon

Ingrediënten
Kokos
1 a 2 theelepels Chiazaad
3 theelepels Cacao (roasted cocoa)
½ kopje havermout
½ kopje (ongezoete) amandelmelk
1 tl geraspte kokos

Bereidingswijze
pak een glazen potje die je kan afsluiten. Mix de havermout met alle andere droge ingrediënten goed door elkaar en voeg daarna de amandelmelk of rijstenmelk aan toe. Zodra je de (amandel) melkt hebt toegevoegd, alles nog een keer heel goed door elkaar roeren. Draai de deksel op het potje en zet het een nacht in de koelkast.  Dan kan je voordat je het gaat eten nog fruit of kokos rasp eraan toevoegen.

Zelf heb ik het eiwitpoeder gebruikt van van Nutristrength dit is een plantaardig (vegan) eiwit.

 

Article Tags:
· ·
Article Categories:
Home

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *